הזמנה לשוב אל המקורות - הספרים של מיכה גודמן




כתבה: אילנית יהודה

שימח את ליבי לאחרונה לגלות כי לספר האחרון של מיכה גודמן "הנאום האחרון של משה" (2014)  קיימת רשימת הזמנות מכובדת. אינני יודעת אם קשור הדבר לפרסומת הרדיופונית או לא, אך הדבר מהווה הזדמנות טובה להציג את כלל הספרים של גודמן כהזמנה פתוחה לקוראים לשוב ולעיין במקורות.


הספרים מהווים פרשנות לטקסטים מכוננים של העם היהודי: התנ"ך-ספר דברים, ספר הכוזרי לרבי יהודה הלוי ו"מורה נבוכים" לרמב"ם. גודמן פונה למקורות, מנתח אותם, מפרק ומבנה מחדש (דה-קונסטרוקציה) לתוכם את תובנותיו. הספרים עשירים בציטוטים מתוך המקורות ולפיכך, גם מכלי שני, הם בהכרח מקרבים את הקורא אל המקורות ולא מרחיקים.

ספריו הקודמים של גודמן: "חלומו של הכוזרי" (2012) ו"סודותיו של מורה הנבוכים" (2010), עסקו בפרשנות לספר הכוזרי ולספר מורה נבוכים. החלטתו לדון בספר הכוזרי ובספר מורה נבוכים, באה בעקבות טענתו של חוקר מדעי היהדות, יהודי אמריקאי בשם צבי וולפסון, כי שני ספרים אלו, מייצגים את הקצוות של הפילוסופיה ושל המחשבה היהודית כולה. הם משקפים את המתח הקיים בין החוויה הרוחנית או המיסטית, לבין התבונה וההיגיון. אלא שהתעמקותו של המחבר בטקסטים הללו מלמדת שקצוות יכולים לא רק להתנגד אלא גם להתערבב זה בזה.
המחבר מעלה בפני הקורא ניגודים תמידיים וסתירות פנימיות שעולות מתוך הטקסט ובכל זאת, הוא יוצק אותם בסופו של דבר, לאחד ממזג.  מסיבה זו, מאחורי ההגיונות הצרופים של הרמב"ם רוחשים סודות שקשה לפצח, משלים נבואיים המכסים על נמשלים, ומאחורי החוויה החמקמקה של חלום מלך הכוזרים, עומד הרצון לתור אחר האמת הדתית, באופן רציונלי.
 הספר "הנאום האחרון של משה" (2014) דן בדמותו המיתית של משה רבנו. לפי גודמן, ייחודיותו של ספר דברים באה לידי ביטוי בכך שהוא מאיר את הצד האנושי של האלוהי ולהיפך. ספר דברים ממזג בין הישויות הללו ומשה רבינו עומד בתווך המסובב של ספר דברים כולו. הוא מהווה כלי או ערוץ המאפשר מיזוג בין הפכים המגלים את עצמם כשלובים זה בתוך זה.
 אופן כתיבת הפרשנות של מיכה גודמן לדמותו של משה רבינו, שגדולים ורבים כמו: אחד העם, זיגמונד פרויד ואחרים כתבו עליו כבר בעבר, מרתקת. פעמים רבות הכותב מתקדם בכתיבה תוך שהוא שואל שאלות בקול רם, עד כדי כך שבמקומות מסוימים, עבודתו הופכת למעין יצירת ספר מתח פרשני.
 פועלן של הדמויות השונות שהספרים של גודמן מעלים על נס: משה רבינו, רבי יהודה הלוי, הרמב"ם,  שזור תמיד בפרישה היסטורית רחבה, אך כזו שאינה מכבידה או מתיימרת להקיף מעל למה שהוא יכול, או מבקש להחזיק. המקום שממנו נובע מעיין החיים של הפרשנות הוא מקום מרענן  לרוות ממנו ידע. הידע מתחבר בספרים בדרך זו או אחרת, למציאות של ימינו, למהלך ההיסטורי של הציונות, להקמתה של מדינת ישראל ומשמעותה. השלכות וקישורים מסוג זה מתבצעים על יד גודמן באופן מציע בלבד. לכן, הקוראים יכולים להמשיך להתבונן בטקסטים באופן אישי ועצמאי, כמו משה רבינו המשקיף אל הבאות מהר נבו. כלומר, צופה התפתחויות ופרשנויות חדשות.
 כל הספרים של מיכה גודמן זמינים לקריאה גם כספרים קוליים.

מורה נבוכים ברשת : http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/a5-2.htm#1

ספר דברים ברשת : https://www.mgketer.org/mikra/5
 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם