שפע המלצות עם בוא האביב

 כתבה: אילנית יהודה 

לכבוד חג האביב וחג הפסח העומדים בפתח אני מעלה לבלוג שפע של המלצות בז'אנרים ספרותיים שונים. מקווה שהמלצות אלו יעודדו אתכם להגיע אלינו לקראת החג ולהצטייד בספרים מלוא הטנא.




הדרכה רוחנית - לאהוב את מה שיש מאת ביירון קייטי

מחברת הספר היא מנטורית אמריקאית אשר נמנית על המורות הרוחניות והוותיקות האהובות עלי. כותרת המשנה היא: ארבע שאלות שיכולות לשנות חיים
. ביירון קייטי סבלה קשות מפארנויה, התמכרויות, התפרצויות זעם וייאוש. היא הצליחה לחלץ את עצמה מכל אלו באמצעות עבודה עצמית על המחשבה ועל התודעה.

בדומה לסוקרטס, שמטיל ספק במושגים שבני אדם עושים בהם שימוש "נכון", יורד לשורש הדברים ומנסה באמצעות דיאלוג, להגיע לחקר האמת, כך ביירון קייטי מציעה לקוראים דרך לדיאלוג אישי, ולחקר האמת הפנימית של עצמם. את הדרך הזו היא מכנה "העבודה". לא חינם בחרה המחברת במילה "עבודה" (The Work Of Byron Katie), על מנת להמחיש שיש להשקיע, להתמיד ולבצע פעולה ישירה על המציאות בבואנו לבקש לשנותה. אין להסתפק במחשבה ערטילאית או ברצון שלא יוצא מן הכוח אל הפועל.

הנחת המוצא היא שהבסיס לסבל הוא המיינד, המחשבה השלילית והכובלת שבני אדם יכולים להשתחרר ממנה על ידי הטלת הספק בנכונותה ובאמצעות לקיחת אחריות אישית. משעה שהוטל הספק כבר החלה להתבצע על התודעה פעולת שחרור שיכולה לפתוח שערים למצב נפשי חדש. השאלות שישמשו בידנו להטלת ספק עצמי בנכונות המחשבה הינן:

האם זאת האמת?

האם אתם יודעים בוודאות שזאת האמת?

איך אתם מגיבים כשאתם חושבים את המחשבה הזאת?

מי תהיו בלי המחשבה הזו?

תהליך העבודה הוא מעשי ויש לתעד אותו בכתב. מטרת העל בהטלת הספק באמיתות המחשבה היא קודם כל לשלוט בה ולנתב אותה וגם להוביל אותנו להכיר במציאות כפי שהיא. כלומר, לקבל אותה ללא תנאי, שיפוטיות או ויכוח ואם אכן יש בכוחנו להגיע עד הלום... הרי שמכאן ואילך, בהחלט ניתן לצמוח בידיים פתוחות לרווחה אל האהבה.

למעוניינים ניתן לקרוא על משנתה באתר הרשמי של ביירון קייטי: https://thework.com/


מחקר – אינטימיות קרה: עלייתו של הקפיטליזם הרגשי מאת אווה אילוז


יצא לי לפגוש במהלך השנים האחרונות א.נשים שמחפשים את גורלם הזוגי באתרי היכרויות ובאפליקציות. בחלק מן המקרים, ההצלחה היא מסחררת והקשר אכן עולה יפה ואף מסתיים בחופה וקידושין ואילו במקרים אחרים, מדובר במפח נפש, אבדן הביטחון העצמי והתרסקות רגשית. העובדה שהאפשרות הנכספת למצוא את האחת או האחד, תלויה ועומדת מלכתחילה על בלימת הפרסום של תמונה המועלית לרשת, מעלה בראשי את ספרה של אווה אילוז: אינטימיות קרה - עלייתו של הקפיטליזם הרגשי. ביחס לאתרי היכרויות אילוז כותבת ש: "על אף אופייה המופשט של הרשת, היופי והגוף נוכחים בה כל העת. אך עתה, מאחר שנהפכו לדימויי קבע המקפיאים את הגוף בהווה הנצחי של התצלום, ומאחר שתצלום זה מתמודד בשוק התחרותי של תצלומים דומים, אתרי ההיכרות האינטרנטיים הצמיחו פרקטיקות נמרצות של שינוי עצמי גופני". זוהי אחת ההשלכות הגופניות-רגשיות שאילוז מזהה בספרה, אינטימיות קרה, על עיצובן של מערכות יחסים. הטענה המרכזית היא שיחסים כלכליים שיש בהם מאפיינים של מקח וממכר, תגמול ורווח מעצבים את השיח הרגשי ומשפיעים עליו, באופן דו כיווני. אך אם ברגשות עסקינן ייתכן שיש מקום להקדים ולשאול: מהו בעצם רגש? ניתן למצוא כאן הגדרה יפה וקצרה: רגש הוא אנרגיה פנימית הדוחפת אותנו לקראת פעולה, ואת היתר, זיל גמור באמצעות הספר
.

פנטזיה – הביצים הגורליות מאת מיכאיל בולגקוב

זוהי נובלה מוטרפת שכתב אחד מגדולי הסופרים הרוסיים שחלקכם מכירים אותו מהיצירה: האמן ומרגריטה (תורגמה בעבר כשטן במוסקבה).  

הנובלה מגוללת סיפור על תגלית מדעית מדהימה אשר הופכת לניסוי אכזרי שיוצא מכלל בקרה ופרופורציה. זוהי סאטירה נוקבת וביקורתית על השלטון הסובייטי בתקופת המהפכה. היא יכולה להיקרא גם כספרות פנטזיה אך פנטזיה מסוג זה יכולה לצאת אך ורק! תחת ידיו של בולגקוב.
היא רלבנטית למעשה לכל צורה של משטר וסדר חברתי בכל שעה ועת. וכן, רלבנטית אף למדינה פצפונה על פני הגלובוס שהמשוררת הגדירה פעם כארץ קטנה עם שפם. מזהים? מזמינה אתכם לקרוא את סיפור חייו הבלתי ייאמן של הפרופסור לזואולוגיה, ולדימיר איפאטיביץ' אפרסקוב
.


מחוזות רחוקים- יפן:
בשבח הצללים מאת טניזקי ג'ונאיצ'ירו

ספר קצר ומקסים. פנינה! שהיא מעין מסמך נוסטלגי עמוק לעיצוב הבית המסורתי ביפן שחי בשלווה עם הצל, האפלה ועם צמצום האור במקום לנסות כל העת למגר אותו.

הספר בודק עד כמה הקריבו היפנים את המסורת ואת ערכי הרוח לטובת היעילות והנוחות בשם הדחף העצום למודרניזציה של המערב. יש כאן שיקוף של תהליך תרבותי מרתק באמצעות התבוננות אסתטית בבית על כל מרכיביו. התאורה, הקירות, הדלתות, התנור ובית השימוש הוא אולי הדוגמה הטובה ביותר למהות המשתנה של הדברים. הסופר שחי בין השנים 1886-1965, מספר שבית השימוש שהיה פעם מחוץ לבית, מוקם בטבע עצמו, מה שהפך את ההליכה להתפנות בבוקר לתענוג פיזיולוגי. הוא מציין שהליכה זו אף השפיעה, לא פחות ולא יותר, על משוררי ההיקו בכתיבתם, וזאת על מנת ללמדנו על רמת ההתעלות שהצליחו לחוות. טניזקי בשלל הדוגמאות שהוא מביא משחק בצללים. אין ספק שהוא מבכר אותם על פני הנראות הגלויה שהסירה את מסך המסתורין העדין מעל פניו של הבית שדלתותיו, חלונותיו, אהיליו היו מחופים פעם בנייר הלבן הקסום. הוא משחק גם בצללים שבין ניקיון ללכלוך, כאשר התודעה ובעקבותיה הפעולה הם אלו היוצרים את הממשות במרחב. עושה חשק להיכנס בעקבותיו לתוך עולם תרבותי רחוק שהולך ונעלם מן העין ולהתגעגע.

 

שירה – אבא מחזיק תינוק מאת תום הדני נוה

אבא מחזיק תינוק הוא ספר שירים מרגש של תום הדני נוה לבנו התינוק, עוד משלב היותו עובר בבטן אימו. ספר נוגע, עדין ומיוחד
הוא משקף את פירותיה של המהפכה המגדרית שאנו עוברים בשנים האחרונות במובנה החיובי ביותר. אבא שמרשה לעצמו לכתוב על אהבה כה רכה, כה פגיעה ואוהבת לתינוק שלו. אני מביאה שיר אחד והוא שווה יותר מאלף מילים נוספות.

אַבָּא מַחֲזִיק תִּינוֹק,

בָּטוּחַ שֶׁהוּא נִגְמַר בַּמָּקוֹם שֶׁבּוֹ

הוּא מַתְחִיל

כְּאִלּוּ יֵשׁ קַו מַפְרִיד

בֵּין צִפַּת-פְּרִי לַקְּלִפָּה.

 

עיון- החיים הם טריגר : מאת יערה ישורון

זהו ספר חובה בכל בית אשר מתמודד עם ילדים ובני נוער הסובלים ממחלות פסיכיאטריות. אני משתמשת במונח 'מחלות פסיכיאטריות' ולא במונח 'מחלות נפש' בזכותה של המחברת, יערה ישורון. היא מדייקת בספרה מושגים שגויים שאנו עושים בהם שימוש תכוף, מבלי לרדת לעומק משמעותם.

עוד מייחדת את הספר העובדה שכתבה אותו אמא אשר פונה להורים בגובה העיניים ומבקשת לדבר ממקור היכרות ראשון על נושא כאוב, מודחק, מושתק, מוצף ברגשי אשמה, בושה ותחושות כישלון. הורה שמרגיש כמו כישלון לא יוכל לעזור לילד.ה שלו לצאת מבור תחתיות ולשוב ולמצוא את הטעם לחייו.ה. לכן, היא מבקשת להעצים את ההורים ואת השליחות ההורית שלהם באמצעות מתן של מגוון כלים ומידע חשוב, וכן באמצעות שיתוף רגשי בסיפורים מהחיים. ישורון כמו אומרת כל העת, אתם לא לבד בסיפור הזה, ודבר זה כשלעצמו, כבר יש בו משום עזרה והקלה רבים.

מבחינה מבנית, הספר תואם את מטרתו. הוא בנוי בצורה של חשיפת סיפורי חיים אישיים של משפחות שונות ולצד אלו מוגש מידע מעשי ופרקטי מאוד, (כולל כתובות ומספרי טלפון) המסביר כיצד יש להתנהל במצבים שונים מול מערכות הבריאות, הרווחה והחינוך. תוך כדי מהלכו, הספר מנפץ דעות קדומות, סטריאוטיפים ואף בורות עמוקה שקיימת בנושא. בעיני הוא חשוב גם למי שלא מתמודדים עם בעיה מסוג זה. יש כאן שיעור חברתי מאלף בקבלת האחר, הבנתו והכלתו.

 

ספרות מקור – איך לאהוב את ביתך מאת הילה בלום

הספר של הילה בלום שזכה בפרס ספיר, בנוי מפרקים קצרים, מלגימות המתגבשות לעלילה וגם עומדות כיחידות ספרותיות בפני עצמן. בלום מזכירה בספר את סרטו של הבמאי השוודי, רובן אוסטלונד, כוח עליון, וכמוהו היא מבקשת לבטא בכתיבה מהלך של חיים המתעקם כמו בלי שליטה ומשים.

איך לאהוב את ביתך מציג משפחה שיש בה בת יחידה בשם לאה. בת השואבת את כל תעצומות הנפש, האהבה ותשומת הלב של אמה ושל משפחתה הגרעינית המצומצמת.

סימן השאלה הנעלם בכותר הספר: איך לאהוב את בתך, מכיל בתוכו הרבה מן הדרמה המפעפעת בקרביו. מהי הדרך הנכונה לאהבה? הבת היחידה שהפכה מטבע הדברים ללב ליבו ולמהותו של הבית, יוצרת כל העת מעצם עובדת יחידותה, חידה. מעניין שהמילים הללו יחידה וחידה מוכלות ושלובות אחת בשניה. את החידה הזו הספר מנסה לפתור, כאשר הוא תוהה כיצד יצא שהבת האהובה מתנכרת לאמה וכל שנותר לאחרונה הוא לצפות בה מבוישת מרחוק, כבאור מגדלור ההולך ומתרחק מעמה? כיצד קרה שעל פניו לפחות, האם עשתה למען ביתה כל מה שחשבה לנכון לעשות למענה, ובכל זאת קיבלה תוצאה שלילית? והאם התוצאה הזו אכן קשורה באופן בלעדי אליה כאמא? הסיפור נע כל העת אחורה וקדימה בזמן על מנת לנסות לענות על השאלה הזו ומזמין את הקוראים לקחת חלק בתעלומת יחסים פרדוכסליים אלו. יחסים של קרבה אינסופית ושל מרחק אינסופי, בין אם לבת, בין בת לאם.


אימון ומדיטציה - מחזור היום והלילה: לפיו מתקדם היחיד לאורך הדרך של היוגה הקדמונית. מאת נמקאהי נורבו.

זהו מדריך מעשי לאימון בשיטת הדזוגשן שבבודהיזם הטיבטי. מדובר בתרגום של הטקסט הטיבטי הקדום בצירוף ביאורים ופרשנות מאת המחבר, לאמה טיבטי ופרופסור באוניברסיטת נאפולי. מטרת התרגול היא לאפשר כניסה למצב התבוננות, שלמות עילאית, במשך כל שעות היממה. מעניין שהמושגים הגבוהים של שלמות עילאית ושל התבוננות כרוכים באימון מתמיד של הפעולות המעשיות והפשוטות ביותר מהם מורכבים חיינו והם: אכילה, ישיבה, הליכה ושינה. עלינו לאמן את המיינד בשינוי מתמיד לגישה לארבעת מצבים אלו. רובנו לוקחים את המצבים הללו כמובנים מאליהם אלא אם כן קיימת בעיה פיזיולוגית המכריחה אותנו להתאמן ולחקור מחדש. כאן מוצע לכל אדם להסתכל על המובן מאיליו כלא מובן מאליו ובכך להפוך למודע ולנוכח בהוויה. לשם כך על האדם להיות מחויב למדיטציה, לאימון ההכרה באי הסחת הדעת ולמחויבות לעשות את הטוב ביותר בנסיבות הקיימות. בנוסף לתרגולים, בסוף הספר מצורפים: הטקסט המקורי של מחזור היום והלילה בשפה הטיבטית, עצות והנחיות נוספות על הדזוגשן ומידע על המחבר. מתרגלים ותיקים וחדשים, וגם בעלי סקרנות ראשונית לנושא ימצאו את הספר כמדריך מזמן להתנסות בחוויית האימון בהתבוננות בסופ"ש החורפי שלפנינו .


יהדות – התפילה מאת אברהם יהושוע השל

השל הוא פילוסוף יהודי אשר מבקש להמשיך לקיים את ההלכה ולמצוא בה עומקים של תובנה ושל משמעות במסגרת הקיום המודרני. וכן, להביא את רוחה של היהדות לעולם המערבי או הכללי. לשיטתו של השל אלוהים מבקש את האדם ומאמין באדם וגם, האדם מבקש אלוהים ומאמין בו. במערכת יחסים זו מתקיימים דיאלוג, הזנה והפריה הדדית הבאים לידי ביטוי ברצון מתמיד להתקרבות. התפילה על אופניה השונים, היא הגשר שיכול לקיים את מערכת היחסים הזו והשל חיפש כל העת דרכים לפתח את ערוציה. הוא תפס את התפילה כרצון למגע עם האחר האלוהי וכן למגע עם האחר האנושי. 

השל קרא לאדם בראש ובראשונה לצאת מאדישותו ומאנוכיותו על מנת להצליח לעשות זאת.  האל מאמין באיכותו המוסריות של יציר כפיו, האדם, ועל כן על האדם להיות קשוב לעוולות סביבו ולפעול באופן אקטיבי לתיקונם, בשמה של החמלה.  לא ניתן לדרוש קשב ואכפתיות מהאל בשעה שהאדם עצמו פועל על פי ערכים מנוגדים לכך.  נאה דורש נאה מקיים. בהקשר לכך, ידוע השל כמי שצעד לצידו של מרטין לותר קינג על מנת שאפרו אמריקאים יוכלו למשש את זכות ההצבעה שלהם והצעדה הזו היתה לדידו, תפילה שברגליים.  הוא גם הביע קול מחאה נגד המלחמה בויטנאם והקים ארגון בין-דתי שיצא כנגד מלחמה זו. התפיסה של השל את התפילה ואת האמונה היא מיוחדת, מקורית, רלבנטית לכל עת. ודאי לתקופתנו אנו המתאפיינת בחוסר יציבות ואי ודאות המבקשת לעצמה עוגן במשמעויותיה התיאולוגיות, ובעיקר המעשיות של האמונה והתפילה.

חשוב גם לציין כי זוהי הגות עמוקה מאוד ומאתגרת הכתובה בשפה בהירה, מאירת עיניים המזמנת לקריאה ולשיח.

 

עד כאן להפעם נתראה באביב ובפוסטים הבאים. 



* הצילום המופיע בפוסט הוא מתוך האתר Pinterest

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם