הספרים של גוגל


כתבה: אילנית יהודה

אינדקס הספרים השאפתני של גוגל ספרים Google Books -  אשר מבקש לאפשר לאנשים למצוא את הספרים שהם רוצים מבין כל הספרים שבעולם, מזכיר את שאיפתה של הספרייה המיתולוגית של אלכסנדריה להכיל בתוכה את כל כתבי העולם ההלניסטי. אלא שבימים הרחוקים ההם, ימי שלטונו של תלמי הראשון (367-283 לפנה"ס) איש לא העלה על הדעת ששאפתנות מסוג זה יכולה להיות זמינה לכל אדם באשר הוא ובהקלקה חפוזה אחת. מלבד אינדקס הספרים יש לגוגל כמובן פרויקטים נוספים, שאפתניים לא פחות כמו:
Google Scholar, Google Translate
Google Maps, Google Analytics,
Google Trends ועוד.  
אך מעניין שאינדקס הספרים הוא אחד הפרויקטים הראשונים שגוגל הצמיחה מתוכה כבר מראשית קיומה, באמצע שנות התשעים. המייסדים, סרגיי ברין ולארי פייג', שינו את כל מה שידענו על עולם המידע והפכו את גוגל למתווך של עולם זה. שימו לב, גם בעולם החדש המופלא והדיגיטלי של גוגל, הספרים היו כאן קודם.

את הקלות הבלתי נסבלת שבה מציע לנו גוגל מידע, יש לבחון לעומק. כשם שגוגל יודע להיות פשוט ומינימאלי (ובכך טמון חלק חשוב מכח המשיכה הממגנט שלו) הוא יודע גם להיות עלום ונסתר. לעיתים נתקשה למצוא בו את אשר אנו מבקשים למצוא משום שאין אנו יודעים מהו אופן החיפוש הנכון. יתרה מכך, אופן החיפוש הנכון משתנה כל הזמן ולעיתים נדמה שגוגל עצמו מתקשה להדביק את קצב השינויים שהוא מכתיב. דוגמא טובה לכך יכולה לבוא לידי ביטוי בניסיון להגיע לאופציית החיפוש המתקדם בתוך ה - Google Books. בממשק החיצוני של Google Books לא תוכלו למצוא שום צלמית (אייקון) שתציע לכם אפשרות כה מתבקשת.

בעבר היו לפחות שלוש דרכים שונות להגיע לחיפוש מתקדם כולל הקלדה של הביטוי ב advanced book search בתוך גוגל ספרים עצמו.
נכון לכתיבת שורות אלו החיפוש היעיל ביותר במקרה הזה הוא פשוט לא להיכנס כלל לגוגל ספרים טרם בחרנו באופציית החיפוש המתקדם.
במנוע החיפוש של גוגל נקליד :

Advanced Book Search - Google Books

ונקבל הפנייה ישירה לחיפוש ספרים מתקדם :

להגדלה - לחצו על התמונה


יש לזכור שמעבר לחיפוש, גוגל ספרים מאפשר לנו גם קריאה מקוונת של הקדמות ואף קריאה של טקסטים מלאים, במקרים שבהם הספר אינו מוגן בזכויות יוצרים או שהמו"ל ויתר על זכויות היוצרים לטובת גוגל. ספרים שהם בחינת Public Domain  (נחלת הכלל) ניתנים אף להורדה כקבצי pdf וכאן כבר מאפשר לנו גוגל בעלות על המידע.

לסיום, שבעים פנים לגוגל ובפוסט זה נגענו במעט שבמעט. אז רוצו לספרים כי חודש הקריאה* עומד בפתח וזכרו שלמרות מהפכת המידע, ספרים זה לא רק גוגל. מצפים לכם בספרייה.

לקריאה נוספת

עיון :

גוגל- כך זה עובד מאת אריק שמידט וג'ונתן רוזנברג בהוצאת מטר.
גוגל: סוף העולם שהכרנו מאת קן אולטה בהוצאת ידיעות ספרים.
הגדל את הכנסות העסק שלך באמצעות Google AdWords מאת קווין לי עם קתרין סדרה בהוצאת הוד עמי.
החיפוש: כיצד גוגל ומתחרותיה שינו את פני התרבות וכתבו מחדש את חוקי עולם העסקים מאת ג'ון בטל בהוצאת עברית וכתר.

סיפורת :

חנות הספרים ללא הפסקה של מר פנומברה מאת רובין סלואן בהוצאת מודן.
ספר מאת מיכאל הנדלזץ בהוצאת שוקן.
עולם חדש מופלא מאת אלדוס האקסלי בהוצאת זמורה-ביתן.
צילה של הרוח מאת קרלוס רואיס ספון בהוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר.

"חודש הקריאה וחג הספר העברי" מתקיימים בספרייה  בין התאריכים 11.5.15 - 10.06.15 תחת הכותרת "איך שיר נולד". במהלך חודש זה תוכלו ליהנות ממגוון רחב של אירועי תרבות הכוללים מפגשי שירה וספרות, הצגות ילדים, ערבי פיוט, תיאטרון פלייבק ועוד.
כל האירועים ללא תשלום.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם