המטופלת השקטה- ספר מומלץ בז'אנר המותחן הפסיכולוגי

 כתבה: אילנית יהודה

 

מעת לעת אני אוהבת להמליץ על קריאת ספר מתח, משום שיש משהו משחרר מכל עומס בלקרוא ספר מסוג זה שגורם לנו להתמסר לעלילה הקולחת שלו. אלכס מיכאלידס, סופר ממוצא קפריסאי, מצליח להגיש ספר מתח כזה שבו זהותה של הרוצחת, אלישה ברנסון, ידועה מראש. הגיבורה היא ציירת בעלת שם שמתגוררת באחד הרובעים היוקרתיים של לונדון. היא מחליטה לירות בבעלה, צלם אופנה, חמש יריות בפנים. ולא, אין כאן ספוילר, כל זה מונח בתחילת הספר. מה שלא ברור הוא למה לעזאזל היא עשתה את זה? 



                                                            אילוסטרציה מתוך: pixabay

בניגוד לפרויד, נקודת המוצא של הסופר היא שכל האנשים לוקים בדרגות שונות של שגעון ושהמטופלת והמטפל הם שותפים הדדיים בניסיון להבין את חידות הנפש שלהם עצמם. יש כאן תהליך דיאלקטי שמטרתו היא להצליח לזהות ולמפות את שורשיה של טראומה נפשית.

בדומה למטופלת שלו, שסבלה מבעיות תקשורת עם בעלה, גם לגיבור הספר, תיאו פייבר, ישנן בעיות מסוג זה בזוגיות שלו עם קתי.
אנו למדים מכך שגם במובן של הנרטיב, של עצם סיפור החיים, המטפל אינו נמצא בעמדה של עליונות על המטופל. ממש כמוהו הוא יכול בתוקף הנסיבות, להיכנע לדחפים וליצרים אפלים.
תיאו פייבר, נחוש בדעתו להפוך את אלישה, הרוצחת שמרגע ביצוע המעשה האיום לא הוציאה ולו מילה אחת מפיה, למטופלת שלו.
עם התקדמות הקריאה אנו מגלים כי מתחת לפני הדברים הסופר מציג בפנינו תפיסת עולם של אדם לאדם זאב במובן הזה ששתיקתה איננה רק נגזרת של טראומה או של מצוקה כפי שבמבט ראשון היינו יכולים לחשוב.  אלא שיש כאן דמויות בעלות אינטרסים שונים, שהם מטבע הדברים גם בעלי כוח ומעמד, המעוניינים בשתיקתה.
כך תופר לו המחבר רומן שנע בקצוות הכפויים של שתיקה ושל השתקה ומנסה לפרוץ אותם באמצעות דמותו של תיאו פייבר. האחרון מאמין בלב שלם שהוא מסוגל להצליח לפענח את אלישה, ולרכוש את אמונה. קטעים מיומנה משולבים בספר, אך הוא רוצה להיות הפסיכולוג שיגרום לה לדבר על מה שקרה באופן ממשי. בהצלחתו תלויה גם הצלת המוסד הפסיכיאטרי שבו הוא עובד מסגירה, וכך הוא מוצא את עצמו בסיטואציה של להיות או לחדול. העלילה מתפתחת בכיוונים מפתיעים ולא צפויים ממש עד לעמודים האחרונים של הספר.

יש לציין כי בעקבות ההצלחה הפנומנלית של "המטופלת השקטה", שהפך לרב מכר עולמי הסופר כתב ספר נוסף בז'אנר המותחן הפסיכולוגי אשר נקרא "הבתולות". בספר זה, החברה הטובה ביותר של אחייניתה של מראינה, מטפלת קבוצתית, נרצחת. בעקבות זאת מריאנה הופכת לחוקרת הרצח שמחזיר אותה לקולג' סנט כריסטופר שם פגשה את בעלה המנוח. העצב והדרמה הגדולים שבסיפורי הרצח הללו מתכתבים ומהדדים אצל מיאלידס עם המרחב של הטרגדיה היוונית. זו תחת ידו הופכת  למסובבת עלילת רצח מודרנית.

את הספרים הללו ניתן לקרוא בספרייה בנייר וגם בפורמט דיגיטלי באמצעות מספר המנוי שלכם.
באפליקציה של "עברית" למשל, ניתן לחפש ספרים על פי הז'אנר האהוב עליכם וכך למקד ולסנן את תוצאות החיפוש הרצויות עבורכם.

בז'אנר של ספרי המתח ב"עברית" תוכלו כמובן למצוא ספרים רבים מאוד ובניהם גם את דירה בפריז של גיום מוסו אשר כתבתי עליו בעבר בבלוג זה.

אם אינכם מנויים לספרייה תוכלו להירשם אלינו ברישום מרחוק ולהקנות לעצמכם קוד קופון באופן עצמאי. על מנת לעשות זאת היכנסו לאתר הבית של הספרייה העירונית.

 

 אז מי שאוהב.ת את ז'אנר המותחנים הפסיכולוגיים, בבקשה לשים לב! לפוסט הזה ולוודא שלא החמצתם.ן. 

 

תגובות

  1. מאוד מסקרן אותי לדעת האם ואיך הפסיכולוג גרם למטופלת השקטה לפתוח את פיה. נשמע לי ספר מאוד מיוחד ומעורר מחשבה. תודה, אילנית ��

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה רבה. שבת שלום ומבורך.

      מחק
    2. מאוד נהניתי לקרוא את הבלוג שכתבת. הכתיבה שלך מעוררת סקרנות ורצון להכיר ואף לקרוא את הספר.
      הכתיבה שלך ברורה מדברת אליי וקוראת לי לקחת לידיי את הספר ולקרוא ואף ליהנות ממנו.
      תודה על ההנאה שגרמת לי.

      מחק
  2. מסקרן
    בצעירותי אהבתי ספרי מיסטורין ובלשות..

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, זה משהו שהולך איתנו לאורך השנים...תודה על תגובתך.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם