ספרי מר וגברת

 

כתבה: אילנית יהודה


רוג'ר הרגריבס (1935-1988) הינו מאייר וסופר לילדים, יליד
יורקשייר, בריטניה. הרגרייבס כתב סדרה על דמויות כובשות לב, בעלות צורה המזכירה תפוחי אדמה. לפני שזכה להוציא לאור את הראשון בסדרת ספרי הקריקטורות-קומיקס שלו, עבד בעסקי הכביסה של אביו ואחר כך במשרד פרסום. ספריו הקטנטנים, בגודל 14*14 ס"מ, הפכו למבול שלם של ספרים הידועים בשם ספרי מר וגברת.

הרגריבס כתב ספרים נוספים לילדים אך, הוא ידוע בזכות הסדרה הזו של מר וגברת שכבשה מיליוני קוראים ברחבי העולם. הסדרה הופצה בראשית שנות השבעים של המאה העשרים ועד לימנו לא נס ליחה. היא העניקה להורים ולילדים אינספור שעות משותפות של קריאה על דמויות המשקפות את החולשות של עצמנו, מזווית מחויכת ושנונה. כל אחד יוכל למצוא בדמויות אלו, תכונות אופי המאפיינת את עצמו ולהזדהות עמה באופן לא ביקורתי אלא מכיל ומשעשע.
כך למשל, גברת נסיכה שכולם עושים עבורה הכל מנסה נואשות למצוא במה היא טובה ואילו פעולות היא מסוגלת לבצע בכוחות עצמה: גינון, ניקיון, עריכת קניות, אפיה וכו'...מסתבר שבכולם היא נכשלת כישלון חרוץ אך, בסופו של דבר היא מגלה שהיא אמנם לא מוצלחת בכל אלו אבל כן, יש לה יכולת מופלאה וחד פעמית אחת! ...והיא...לומר לאנשים אחרים מה לעשות..(:






גברת כוכבת היא דמות רלבנטית ביותר לימנו ובמיוחד לילדים ולצעירים שרוצים בכל נפשם ומאודם דבר אחר...להיות כוכבים, להיות מפורסמים, להפוך לידועי שם ולא משנה במה. העיקר הכוכבות. בסופו של עניין יוצא שהסופר הבריטי, הוא באורח מפתיע היחיד שיכול להגשים את חלומה של גברת כוכבת וזאת באמצעות כך שעשה דבר פשוט...צרף אותה לסדרת הספרים שלו...!!! ניתן לפתח שיחה עם הילדים על התשוקה לפרסום והאם יש לפרסום, שאינו אוחז מאחוריו דבר, משמעות או ערך? בעידן הטיק טוק והרייטינג אני מוצאת את הספרון הזה חינוכי וחשוב מאין כמותו לדור הבא.

בניגוד לגברת כוכבת שמרוכזת אך ורק בעצמה, מר רגוע  מגלה שיש לו יכולת להשפיע על הסביבה. הוא מסוגל לתרום מתכונותיו לאנשים קופצניים או מרעישים או לא שקטים באופן כללי, ולהפוך אותם לשלווים עד כדי כך שהוא זוכה להתנצלות על אפפ אפפ אפפצ'י.

אני נוטה להניח שהמקור האנגלי שמשחק בשפה הוא אף משעשע עוד יותר אך, הסדרה כה מוצלחת! ולכן הצליחה לשבור את מחסום השפה בעולם כולו. היא תורגמה לעשרים שפות. בסך הכל נמכרו ממנה שמונים וחמישה מיליון עותקים והיא עדיין סדרה נמכרת.

ספרי מר וגברת הובילו תעשייה שלמה של מאות מוצרים נלווים: בובות שונות, חולצות טי שירט ועוד. 

בימים אלו חידשנו עבור ההורים שרוצים להיזכר בילדותם ועבור הילדים והנכדים, עשרות ספרים מסדרה זו שנמצאים בכל הסניפים של הספריות: ספרייה מרכזית, בארי ונווה נוי. מוזמנים להגיע אלינו עימם וליהנות מסדרה קלאסית זו.

 

לקריאה נוספת

האתר הרשמי של רוגר הרגריבס

 https://www.britannica.com/biography/Roger-Hargreaves

  


תגובות

  1. כמי שקראה את הסדרה בעבר (חלק ממנה, ולדעתי עם הזמן נוספו דמויות חדשות) קריאת הבלוג עשתה לי חשק לחזור ולקרוא את הסדרה בשנית. ייתכן שקריאה נוספת תוביל אותי למקום אחר ולנקודת ראייה אחרות ואוכל לחוות את ההנאה שבקריאה בדרך אחרת ובוגרת יותר.
    ממליצה בחום.

    השבמחק
  2. חמוד..
    גם בדרדסים היו כל מיני דמויות בעלות מאפיינים מובחנים...

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם