הספרייה האנושית - THE HUMAN LIBRARY

 

כתבה: אילנית יהודה

"הספרייה האנושית", היא ארגון בינלאומי ללא כוונות רווח. הוא נוסד בשנת 2000 ומרכזו נמצא בקונפהאגן. מדובר במיזם ערכי (הדגש הוא על הפן האנושי) שפועל בשש יבשות ובלמעלה מ 80 מדינות, כולל ישראל. המיזם פועל באופן מקוון וגם באופן פיזי במתחמים של ספריות, מוזיאונים, פסטיבלים, ועידות, אוניברסיטאות וכן במגזר הפרטי.

הרעיון הוא שכל אדם באשר הוא, ללא הבדלי דת, גזע ומין הוא "ספר" המהלך בקירבנו. הארגון מציע לנו הזדמנות "לקרוא" בו ללא כל דעות מוקדמות או שיפוטיות מכל סוג.




מי הם "הספרים" בספרייה?

"הספרים" הם אנשים שונים ומגוונים שיש להם סיפור אישי שחשוב להם לחלוק אותו עם אחרים. זאת על מנת לנתץ סטריאוטיפים ודעות קדומות ולהוביל לקירוב לבבות בין בני האדם, על בסיס הגישה ההומאניסטית.
כולם ללא יוצא מן הכלל, פועלים על בסיס התנדבותי.

מה הם "הקוראים" בספרייה?

"הקוראים" הם מי שמתכנסים באופן פיזי במקום האירוח או באופן מקוון באמצעות הזום, ומקשיבים ל"ספר" האנושי שמספר באופן גלוי את סיפורו. לאחר מכן ישנה אפשרות לקיים שיח עם "הספר" לשאול שאלות, ולקבל מענה.

מי הם הספרנים?

הספרנים הם אלו שאחראים על תפעול הפלטפורמה. הם בודקים שהקבוצות בזום עובדות כהלכה ושהחיבורים הטכניים מתפקדים לנוחיות המשתתפים. כמו כן הם מוודאים שמתקיים כל העת שיח מכבד בין כל הצדדים.

כמי שהתנסתה בפעילות מקוונת של "הספרייה האנושית" בשפה האנגלית, אני יכולה להעיד מקרוב על כך שהמחיצות בין המשתתפים: "הספרים", "הקוראים" ו"הספרנים" נשברות מהר מאוד ושהפעילות מתקיימת באווירה נעימה, מכבדת ובטוחה. הסיפור האישי של "הספר" מעודד העלאת שאלות ענייניות ולעיתים גם מוביל לחשיפה מצדם של "הקוראים" בסיפור שלהם עצמם. כך יוצא שהגבולות בין ה"ספר" ל"קורא" הם גמישים. מעל לכל, נוצרת כאן חוויה אינטימית שיש בכוחה לגרום לנו להבין עד כמה כולנו, שחיים את חיינו במקומות שונים על פני הגלובוס, מהווים, כמאמר השיר של מוטי המר בביצועה הידוע של חוה אלברשטיין, "רקמה אנושית אחת חיה".
אני בהחלט מזמינה אתכם להיכנס לאתר של "הספרייה האנושית" ולהתנסות בחוויה החשובה הזו בעצמכםן.

https://humanlibrary.org



ניפגש בפוסט הבא!

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם