עמליה רוצה חיה


כתבה אילנית יהודה

על ספר הילדים של יעל איכילוב, "עמליה רוצה חיה", ניתן ללמוד משהו מהותי כבר מתוך שמוהדגש בשם הספר נופל באופן חד על הילדה עמליה ועל הרצון שלה.
התניןלעומת זאתמי שעומד בלב הדרמה בכוס התה של הסיפורלא מאוזכר מפורשות בשם הספר אלא תחת הקטגוריה הכלליתחיה.
ובכןהילדה עמליה שגרה בשכונת יוקרה שמה לב, (כפי ששמים לב כנראה בשכונות יוקרה ולא רק), מה יש לשכניםיש להם חיות מחמד שונותהיא מחליטה שחיית המחמד שלה תהיה תניןמחליטהוגם מקבלתלמרות ההתנגדות הראשונית של ההוריםשמתבררת בהמשך כלא מוצדקתהתנין הוא בדיוק מה שמתאים לעמליה וזה מה שחשובהוא במידות הנכונותהוא רךהוא נעיםהוא חמוד וניתן להלביש על צווארו הארוך סינר לבן ולהאכיל אותו בסושילפי האיורים לפחותאכילת סושי היא מעין מבחן קבלה הכרחי למשפחה האמורהמבחן שאותו עובר התניןמרצונו או שלאאין לדעתבהצלחה יתרה.
התנין כדמותמעצם קיומו ומהותו כחיית מחמדמספק באופן מושלם את הצרכים והרצונות של עמליהלפיכךהוא מספק גם את הרצונות של הוריה אשר מכים על חטא על כך שהעזוכמה נוראלהתנגד לרעיון מלכתחילה

מבחינה אסוציאטיביתהסיפור על עמליה והתנין הן ברמת הטקסט והן ברמת האיור הוביל אותי ליפן ולא רק בגלל הסושיתחילה לא הבנתי למהאךבקריאה שנייה ושלישית נזכרתי בכתבה בעיתון ynet אשר מתארת חנות להשכרת חיות מחמד בטוקיו.באותה חנות יפניתילדיםשמסיבות שונות נבצר מהם לגדל בתוך ביתם תנינים ו/או כלביםמגיעים לחנות ושוכרים אותםההורים משלמים יפה בעבור הזכות של הילדים לשחק לזמן קצוב עם כלב שמוצא חן בעיניהםכלב שהם רוצים בואם נדבוק בשפתו של הספרתמורת תשלום נוסף הילדים יכולים גם להוציא את הכלב לטיול.
מטבע הדבריםארגונים שונים שפועלים למען זכויות בעלי חיים לא אוהבים את רעיון ההשכרה וההחפצה של חיות המחמד העומד מאחוריואבלרעיון זה שניתן לראות בו אחת הנגזרות המובהקות של תרבות הצריכה המערביתמשתלב ברצונותיהם של הילדיםלכןההורים היפנים מרוצים ומאותה הסיבה החנות מצליחה כל כך

עוד בהקשר היפני, מעניין בהחלט לקרוא את הפוסט של מאיירת הספרליאורה גרוסמן,שבו היא כותבת שמלאכת האיור של הספר נעשתה בהשראת ציורי המאנגה (הקומיקס)היפנייםבמיוחד האיור של הדמות הראשיתעמליהעוצבה בהשראת הז'אנר הספציפי של השוג'ו או השוג'י המאפיין במאנגה דמויות של נערות צעירות וילדות. "ראיתי אלפי דימויים של שוג'י", מספרת גרוסמן, "נערות מתוקות בבגדים שחורים וצבעי שיער מוזריםוהבנתי שזה בדיוק מה שאני רוצה".

איור ליאורה גרוסמן

במקרה של "עמליה רוצה חיה", מלאכת האיור היא יותר ממשלימה את הספר.
היא מפרשת אותו וממלאת אותו בתוכן לא כתוב על זהותם של ההוריםעל מעמדם הכלכלי המופלגעל ההשלכות הנובעות מעצם קיומו של תנין בדירה ועל היחסים בינם לבין עצמם.
בשל חסכנותו הקיצונית של הטקסטניתן לומר כי במקרה הזהאין ספק כי איור אחר היה יוצר ספר מסוג אחר ובצד זה הבנה אחרת לגמרי ביחס למי היא עמליה ומי הם הוריהמסיבה זוספרים מסוג זה של "עמליה רוצה חיההם מצוינים לפעילות יצירה בעקבות סיפורבזכות החסכים בטקסט הילדים הופכים לפרשנים עצמאיים המביעים עמדה בכוחות עצמםניתן לראות זאתבעבודות היפות שהילדים יוצרים בעקבות הסיפור ושבזכותן מוענק ערך מוסףיקר מפזלסיפור המוקרא.

יצירה בפלסטלינה בעקבות "עמליה רוצה חיה" :

פעילויות "יצירה בעקבות סיפורבהדרכת "המרכז לאומניות באר שבעו"מקפלים חוויה", מתקיימות מדי חודש בספרייהמידע מלא מתפרסם באתר הבית שלנו.

לקריאה נוספת :



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מדברים עם הידיים (ולא רק) : מהי שפת סימנים ?

קריאת ספרים דיגיטליים ללא עלות: באמצעות הספרייה והרשת

אפליקציית "ליבי" היא מעשרת האפליקציות המובילות בעולם